onsdag 17 mars 2010

Ny tröja av gammal.

Jag tänkte nu visa hur man kan göra en ny barntröja av en gammal vuxentröja.
Först väljer man ett plagg som har bra kvalité dvs. håller för flera tvättar till. Den här tröjan har en glad, turkos färg vilket tyvär inte syns på bilden.

Som mall kan du ta ett barnplagg i passande storlek till ditt nya mönster. Jag brukar klippa direkt i tyget men om man känner sig osäker på mönsterkonstruktionen är det bättre att först klippa ut i papper. (När jag gör nya mönster brukar jag använda gamla dagstidningar att kladda på som inte känns heliga att härja vilt med, då är det lätt att ändra sig.) I detta fall tyckte jag att det var kul att spara sprundet som en detalj, men jag ville ha det i nacken i stället. Jag förlängde barntröjan så att den redan färdiga nederkanten blev nederkant på den nya tröjan. Jag gjorde även lite extra rörelsevidd i ärmarna. Dessa kliptes ut ur vuxentröjans ärmar.
Ryggstycket på vuxentröjan blir alltså framstycke på den nya tröjan.


Därefter klippte jag ut applikationer av samma tyger som jag använt i ett par byxor som ska passa till den färdiga tröjan.







Sedan sydde jag ihop axelsömmarna. Jag tyckte att det blev fint med synliga overlocksömmar så därför sydde jag ihop avigsidorna och stickade ner sömmen från rätan. Därefter sydde jag fast ärmarna på samma sätt.
Sen var det dags att sy fast applikationen, det är lättare att göra det innan man syr ihop hela plagget. Svamparna sicksackades fast. Så här i efterhand hade det blivit snyggare att först overlocka alla delarna och därefter sy fast dem eftersom jag använt de röda sömmarna som en detalj på resten tröjan. Man lär sig något nytt med varje plagg...
Sen sydde jag ihop sidorna och stickade ner dem från rätan, vilket var ett pilligt jobb! Först från ena änden av ärmen och därefter från nederkanten.I halsringningen sydde jag också med overlocksöm som sedan veks ner ett varv och så sydde jag en till overlocksöm över nerviket.Sedan gjorde jag samma sak med ärmsluten. I sprundet där bak sydde jag fast en bit resår. (efter önskemål från en knapphatare) och la till några dekårsömmar. Här är det färdiga resultatet:
...och in action!

5 kommentarer:

  1. Oj så smart! Vad fin den blev. Läckert med synliga overlocksömmar i kontrasterande färg! Är allt lite avis på alla er med overlock...men om jag bara får lite mer tid till att bekanta mig med min nya maskin så ska jag väl nog finurla ut något sätt att få till det snyggt.

    SvaraRadera
  2. Gillar dina tips...Stod och klippte sönder ett par gamla strumpbyxor tidigare idag...

    SvaraRadera
  3. Gud så häftiga de blev. Hur går det med familj, jobb och skola förresten? Du får hojta till när du ska upp till Hörbytrakten någongång. Var skoj att ses efter alla år i somras på bröllopet. Och nu när vi har ett gemensamt intresse hade det varit roligt att prata tyg och sömnad :-)

    SvaraRadera
  4. Jättefin tröja!

    Vad roligt att du vill hänga med på vårutmaningen:) Jag lägger till dig på listan så att det syns att du är med.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack för hittandet och överlämnandet av vagnskydden...de kom väl till användning efter regnpromenaden hem!

    Jättefin tröja du sytt!

    Kram

    SvaraRadera